Waarom skaten de beste training is voor wintersporters2 min read

Skiën en snowboarden zijn intensieve sporten. Toch vertrekken zeer veel mensen op wintersportvakantie zonder hun lichaam daar op voor te bereiden. Skaten (inline & board) zijn ideale sporten om je lichaam voor te bereiden op een fijne vakantie en terug te komen zonder blessures. Lees verder om te ontdekken waarom.

1.Je traint alvast de juiste spiergroepen

Na enkele meters voel je het al. Goed door de knieën buigen en die bovenbenen en de kuiten beginnen al wat te sputteren door het lange stilzitten. Kies voor je eerste tochten een niet te lange route, maar bouw op. Zo blijft de kans op blessures het kleinst – naast de schrammen van het vallen. En dan spreken we nog niet over de rest van je lichaam: niet alleen je benen, maar ook je kont, armen én je hele core worden getraind. En dan zijn we nog niet eens begonnen over de cardio… Oh, skaten heeft zo veel voordelen ten opzichte van lopen…

via GIPHY

2. Je focus verscherpt

Je voeten goed plaatsen. Oneffenheden in de baan waarnemen. Het andere verkeer in ’t oog houden… Zowel je ogen als je oren staan helemaal scherp. Diezelfde focus komt heel goed van pas op de skipiste: bultjes, steentjes en rotsen bij slechte sneeuw, andere skiërs die van achter je komen of de bewegingen van wintersporters analyseren die je voorbij wilt steken. Kortom: skaten, skiën en snowboarden vergen heel wat concentratie.

via GIPHY

3. Evenwicht

Voor de skiërs: stappen op ijzeren trappen of je skis aanklikken en op één been balanceren. Voor de boarders: straps aanpassen terwijl je rechtstaat of met enige finesse die stoeltjeslift afkomen. Door je evenwichtsgevoel te oefenen zal je niet alleen je techniek op de piste verbeteren, maar ook alle andere zaken die bij wintersporten horen vergemakkelijken.

via GIPHY

4. Je leert alvast opnieuw vallen

Vallen, opstaan en weer lekker doorgaan. Dat zijn de regels van het spel. Verleg je grenzen telkens een beetje. Net dat ietsje sneller? Of een scherpere bocht leren maken? Super, doen! Vergeet wel je bescherming niet. Beschermers voor je polsen, knieën, ellebogen en een helm voor je hoofd zijn absolute musts.

via GIPHY

5. Het is leuk!

Eindeloze fitnessroutines zijn voorbij. Stop het eindeloze squatten en sit ups doen. Sluit jezelf niet op in die saaie gym, maar trek de wijde wereld in. Geniet van de frisse lucht en het groen in je omgeving. Let wel een beetje op met boomrijke omgevingen in de herfst. Vallende blaadjes zijn heel erg glad – ik spreek uit ervaring.

via GIPHY

Heb jij ook zin om je wieltjes aan te trekken of dat skateboard van onder het stof te halen? Voor leuke tochten in het hele land kan je de website RouteYou .

Please follow and like us:
Instagram1k
Facebook0
Google+
http://instyleout.be/redenen-skaten-ski-snowboard-training/

Leave a Comment